Online Diary SiGadisBiru: Kalam Jamaie ^3^

Kalam Jamaie ^3^

Assalamualaikum ^^

Fuhh! setelah sekian lama.. finally boleh jugax curi² masa update blog. hehe.

Beberapa minggu ni aku sibuk sikit dengan acara sukan yg diadakan d sekolah aku. semua benda aku urus sendiri . Almaklumlah, senior kan *bangga²* hahaha..

Hari selasa lepas ada pertandingan kalam jamaie atau lebih dikenali lagi dengan choral speaking. kalau korg nak tahu, memang letih gile nak ajar budak² nii, payah nak egat. masa yg dia bagi pulak 2minggu jer sebelum pertandingan. tak sempat oii.. dah la campur dengan pertandingan lain n sukan. T_T

But, aku tetap berusaha jugax cari masa untuk ajar budak² nihh.. walaupun kitorg tak dapat tempat pertama tapi ktorg happy sebab majoriti bdak² lain semua puji choral kitorg .

Jadi, kat sini aku nak kongsikan teks kalam jamaie aku dgn korang semua. teks ni aku buat sendiri dgn kakak aku. ktorag tidur pukul 2 pagi semata-mata nak siapkan teks ni jer, mula² tu ambik teks dari blog lain jer, tapi keesokkannya kt sekolah tu aku tengok teks kumpulan lain sama macam teks aku.. hampehh --' . sbb tu la aku buat sendiri teks kumpulan aku. senangg ;)

Kalam Jamaie : Zaman Kanak²

Assalamualaikum.

Kami dari kumpulan...

A : P to the U to the T to the E to the R to the I

B : S to the A to the A to the D to the O to the N to the G

Puteri Saadong!!

Ingin menyampaikan kalam jamaie berkisar tentang betapa pentingnya menuntut ilmu ketika zaman kanak². Ingatkah anda bagaimana zaman kanak² anda ketika di tadika?

Betapa funky, cheering, funny, cute and happy go lucky when we are so so young!!!

A : kawan²

Jom hashtag #throwback #throwback #throwback

Lalalalalalala.. (tepuk amai², baiki tudung, ngojuk)

A : kawan², cikgu dah datang
B : tak tanya pun

Eh. Eh. cikgu datang dengan lemah-lembutnya.
Ewahh Ewahh. cikgu datang dengan lenggang-lenggoknya.
Lenggang sana, lenggang sini.
Ewahhh Ewahhhh

A&B : perhatian semua !!!
          selamat pagi cikgu
selamat pagi cikgu yang cantik lagi menawan

A : okey. thank you everyone. sit down. my name is cikgu mawar. Today we gonna speaking in english. What is your name?
B : my name is Ahmad bin Albab
A : then, what is your name girl?
B : my name is salsabila bt markonah
A : next, what is your name?
B : mi
A : yes, you.
B : mi, teacher.
A : yes, you. what is your name?
B : mi. my name is mi. Mi bin Kuah.

Hishh hishh. knape tak kuetiew je (geleng kepala)

B : tu atukk saya la
A : hish! hish! pelik² nama kamu semua ni. Arinie cikgu nak ajar kamy semua ABC.

A B C D E F G... (nyanyi bollywood)

A : sekarang, cikgu nak tanya nanti besar kamu nak jadi apa? bermula dengan kamu nadia.
B : nanti besar nadia nak jadi doktor.

Dup. Dap. Dup. Dap. sakit kat mane? sakit sakit kat mane?
sakit kat sini. sakit sakit kat sini.

A : kamu pula mi nak jadi apa?
B : nanti besar, mi nak jadi askar.
A : kenapa askar?
B : askar dapat membantu mempertahankan negara menggunakan pistol.

piew! piew! .. Erkkk!!! (mati)

A : kamu salsabila?
B : cita² saya, saya nak jadi suri rumah yang sangat baik. Nak ada suami dan anak² yang comel untuk saya beri sepenuh kasih sayang macam mak saya cikgu.
A : sungguh murni cita² kamu. Sekarang, cikgu nak tanya kamu pula Ahmad. Apa cita² kamu, Ahmad?
B : cita² saya hanya satu
A : Apa dia?
B : cita² saya hanya untuk memenuhi semua cita² salsabila.

Tut tut ru tu (3x)(nyanyi smbil tunjuk love)

A : sekarang, cikgu nak ajar kamu semua bahasa arab.

هو هما هم
هي هما هن
انت انتما انتم
انت انتما انتن
انا نحن

A : apa maksud انا?
B : saya!
A : apa maksud انت?
B : awak!
A : apa maksud احب?
B : saya suka!
A : cikgu, Ahmad nak tanya salsabila something boleh?
B : tanyalaa
A : salsabila, apa maksud انا احب انت?
B : saya suka awak

Tut tut ru tu (3x)

A : sekarang, kita belajar bahasa inggeris

Cat untuk kucing. Meow! Meow!
Bird untuk burung. Chirp! Chirp!
Duck untuk itik. Quack! Quack!
Chicken untuk ayam. Kok! Kok!
Fox untuk.. what the fox say.. Ku Ku Ku

A : Apa maksud star?

Bulan! 
Matahari!

B : chop² !! bintang la kawan²

Owhhhhhhhh

Twinkle. Twinkle little star
How i wonder what you are
Up above the world so high
Like a diamond in the sky
Twinkle. Twinkle little star
How i wonder what you are

B : cikgu, saya nak nyanyi lagu Mary had a little lamb.

Mary had a little lamb. Little lamb. Little lamb

KEESOKKAN HARINYA !!

A : kelmarin cikgu ads bagi kerja sekolah kan?
B : ada² (angguk kepala)
A : jadi, keluarkan buku kamu dan cikgu nak semak.

(lakonkan watak tengah cari buku)

A : baiklah, jawapan no.1 apa?
B : A.A.A.A.A
A : betul! jawapan no.2 ?
B : C.C.C.C.C
A : C betul. jawapan no.3 ?
B : A.A.A.A.A
A : bagus. pandai betul kamu semus ni. jawapan no.4 ?
B : B.B.B.B.B
A : ba.ba.ba.ba.ba.
B : (pandang ke A) Ahmad !!!
A : hehehe.. peace yo!

Heii !! cikgu ajak main kereta api.
Jom main kereta api.

( main kereta api, pu! pu! pu!)
angkat. turun. angkat. turun.

Kringgggg~~~

Yeayy!! balik sekolah
A : yeayyyyy!!!
B : yeayyyyy!!! 

YEAYYYYYYY!!!

A : sebelum balik, kita nasyid dulu yer..

Hasbirobbi Jalallah Ma Fi Qalbi...

A : cikgu nak salam ?
B : ok. terima kasih semua.

A : kawan²

Hashtag #flashback #flashback #flashback

Hah! macam tu lah zaman kanak² kami. Yang paling kami sayang mesti cikgu kami.

Maafkan kami. Tatataraa (3x)
Maafkan kami
Maafkan kami

Kami Puteri Saadong!!

Wabillahitaufiq walhidayah wassalamualaikum warahmatullahiwabarokatuh

Sekian ^^



Posted via Nuqis Ismail



Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen